Ahad, 7 Februari 2010

MENJEJAKI TREK KEMBARA

Setelah hampir sebulan setengah program PPA terhenti disebabkan penutupan akaun tahun 2009 dan menunggu waran peruntukan baru 2010. Mengikut perancangan Unit Kursus, program pertama KAMI tahun ini ialah Kursus Kefahaman Akidah Siri 1/2010 dan pesertanya ialah pelatih dari Institut Kemahiran Baitulmal, Kuala Lumpur yang berjalan pada 2-4 Februari 2010.





Salah satu pengisian kursus yang juga merupakan antara slot wajib ialah KEMBARA. Pengisian slot ini boleh sahaja dilakukan samada dalam kompleks PPA mahupun di luar. Kali ini KAMI membuat persetujuan untuk melaksanakan aktiviti ini bermula dari pelepasan di PPA, kemudian mengharungi perjalanan luar dari PPA. Memandangkan trek kembara yang terakhir diredahi oleh peserta Kursus Asas PHEI JAKIM bulan November 2009 yang lalu maka untuk KEMBARA kali ini, KAMI mesti melaluinya terlebih dahulu bagi memastikan perjalanan KEMBARA nanti berjalan lancar. Maka KAMI lah yang kena meletakkan semula arrow yang dah rosak dan menebas mana-mana kawasan yang semak samun. Semua ini dilakukan bagi memastikan keselamatan peserta KEMBARA nanti.

Alhamdulillah Abi, Abang ‘Alim, Abang Awi, Kak Cik, Abang Zul dan Angah mengambil tanggungjawab ini…boleh gak exercise dan menguji ketahanan fizikal. KAMI tidak meredah semua trek KEMBARA, hanya dari check point pelepasan di PPA ke check point ke 3 sahaja di kawasan ladang durian dan anak sungai. Untuk makluman, ini check point KAMI, kalau check point Kursus Induksi lain sikit la walaupun ada beberapa persamaan trek yang dilalui. KAMI memulakan perjalanan pada jam 11 pagi dan selamat balik ke PPA pada jam 2.30 petang.





 

0 ulasan: