Ahad, 7 Februari 2010

SAHABAT AKIDAH 1/2010

Alhamdulillah, Kursus Kefahaman Akidah Siri 1/2010 telah selamat dijalankan oleh KAMI pada 2-4 Februari 2010 yang lalu. KAMI bermaksud SAHABAT AKIDAH yang dikenali sebagai ABI, ABANG ‘ALIM, OMBONG, ABANG AWI, ALONG, KAK CIK, ABANG ZUL & ANGAH yang nama sebenarnya MOHD KAMEL, NOR AZLIM, AHMAD NAJIB, MOHD HAFIZAM, MUHAMMAD AFIF, FATIMAH, ZULKARININ & FAIZAL. KAMI dikenali dengan nama-nama tersebut sewaktu mengendalikan sendiri keseluruhan slot yang dianjurkan di PPA. Nama-nama panggilan tersebut menjadikan KAMI lebih dekat dan mesra dengan peserta. Bila dah mesra, disitulah akan datangnya pertautan hati dan kasih sayang. KAMI dan semua peserta diikat dengan pertalian SAHABAT AKIDAH.

Sahabat-sahabat ABI nampaknya macam seronok mendapat pengalaman mengendalikan kursus dengan kudrat dan kekuatan sendiri. Bak kata ABI pada ANGAH…inilah penangan dan hasilnya…kalau selama ini sahabat-sahabat ABI hanya mungkin melihat tetapi tidak merasa…kini mereka dapat melihat dan merasakan sendiri betapa berharganya apa yang dinamakan PENGALAMAN.


Berbalik kepada kursus yang dijalankan, Alhamdulillah semuanya berjalan lancar, cuma beberapa kekurangan yang dapat KAMI lihat akan dibuat post moterm bagi penambahbaikan untuk kursus-kursus yang akan datang. Inilah cita-cita dan suasana yang ABI nak tengok sebenarnya sejak tahun 2006…bukan bermakna sebelum ni tak berlaku…cuma jarang-jarang dan tidak sepenuh masa.

Buat adik-adik IKB…manfaatkan segala pengetahuan dan pengalaman yang diperolehi…seperti yang ABI perkatakan semasa majlis penangguhan…ilmu bukan untuk disimpan tetapi diamalkan. Sesungguhnya perjalanan hidup dunia seperti yang dipaparkan melalui RIADHAH BERKONSEP, KEMBARA & MUTIARA IMAN adalah suatu kebenaran yang tidak dapat disangkal…Iman, akidah dan takwa adalah sebaik-baik bekalan mengharungi ALAM PERSINGGAHAN yang sementara bagi menunggu apa yang dinamakan GANJARAN.
KAMI amat berbesar hati apabila Ketua Pegawai Ekeskutif Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan, Tuan Haji Anan bin C Mohd datang bagi menyempurnakan majlis penangguhan. Sesungguhnya kedatangan beliau adalah pembakar semangat bagi kelangsungan program-program yang mendatang. Malah ABI secara peribadi merasa terharu sebenarnya, apabila ‘orang-orang penting’ Jabatan sudi berkunjung ke PPA kerana kunjungan ini, dari satu sudut adalah untuk menjadikan kami BERHATI BESAR dan BERSEMANGAT WAJA dalam melaksanakan tanggungjawab.

Teringat ABI pada kata-kata TKP (O) sewaktu kunjungan beliau ke PPA 2009 yang lalu…antara lain beliau menyebut-nyebut nama Dato’ KP JAKIM, Dato’ Rais Yatim…respon peserta-peserta yang beliau pernah temui dan pernah datang ke PPA…sebenarnya semua itu adalah suatu pengiktirafan dan suatu sentuhan bagi membentuk manusia yang BERHATI KUAT DAN BESAR.

0 ulasan: