Khamis, 25 Februari 2010

SAHABAT AKIDAH 3/2010

Alhamdulillah, kursus ke 3/2010 telah selamat dilaksanakan pada 17-17 Februari 2010, kali ini SAHABAT AKIDAH terdiri dari anak-anak kecil murid-murid Tahun 6 Sekolah Kebangsaan Sikamat, Seremban. Nampaknya SAHABAT AKIDAH melangkaui batasan usia bukan sekadar golongan remaja, malah kanak-kanak juga, dan satu hari nanti, keluarga SAHABAT AKIDAH merangkumi golongan dewasa, pemimpin masyarakat dan warga tua juga.

Mengendalikan anak-anak peringkat sekolah rendah tidak sesukar menghadapi mereka yang bersekolah peringkat menengah, namun ada masa dan ketikanya mereka lebih banyak kerenah berbanding mereka yang lebih dewasa. Ibu bapa pun pasti berkira-kira dalam memberi keizinan kepada anak-anak mereka untuk menghadiri kursus nun jauh di kawasan pinggir hutan.


Mujur guru-guru pengiring setia menemani anak murid sepanjang hari berkursus secara sepenuh masa, sekurang-kurangnya menghilangkan sedikit kerinduan anak-anak kepada ibu bapa mereka di rumah. KAMI juga punyai peranan dan tanggungjawab yang sangat besar bagi memastikan mereka merasa seronok dan mendapat pengalaman lain dari yang lain berbanding kursus-kursus yang mungkin mereka pernah hadiri di mana-mana sebelum ini. Alhamdulilllah…berdasarkan penelitian yang dibuat, ternyata semuanya berjalan lancar dan baik.

Melihat pada gelagat anak-anak Sikamat, fikiran serta minda terimbau kepada anak-anak Desa Cempaka yang sekian lama tidak diketahui khabar berita, tahun lepas mereka berkampung di PPA dan ketika itu semuanya di Tahun 6, maknanya tahun ni mereka dah bersekolah menengah, entah di mana ibu bapa menempatkan anak-anak untuk meneruskan pendidikan peringkat menengah.

SAHABAT AKIDAH tidak mampu memantau mereka secara keseluruhan, mudah-mudahan ibu bapa akan sentiasa memastikan anak-anak sentiasa dalam keadaan baik samada akhlak, pelajaran, pergaulan dan yang paling utama, penekanan aspek AKIDAH yang menjadi nadi dan tunjang penyelamat di alam sana.

Dalam blog ini pun ABI tak dapat nak menulis panjang, dan gambar pun dapat paparkan sedikit sahaja, sebab minggu ni (22-25 Feb 2010) banyak sangat hal nak dibuat di pejabat, balik rumah dan penat, dan masa cuti hujung minggu baru-baru ni (20-21 Feb 2010) ada pulak sedikit masalah di rumah yang tidak memungkinkan ABI on kan laptop.

0 ulasan: