Rabu, 27 Januari 2010

KALAU TAK DIPECAHKAN RUYUNG…MANAKAN DAPAT SAGUNYA

Alhamdulillah..2010 sudah masuk ke minggu terakhir untuk bulan yang pertama. Ternyata di awal tahun baru ini cabaran kerjaya tidak kurang hebatnya dengan pelbagai perkara yang hendak diurus dan selesaikan. Paling hangat diperkatakan bukan setakat di JAKIM, malah di pelbagai agensi kerajaan yang lain ialah berhemah ketika perbelanjaan lantaran pemotongan perbelanjaan mengurus yang terama-amat ketara…semua terkena tempiasnnya baik Ibu Pejabat mahupun PTJ.


Kalau sebelum ni, banyak program boleh buat kat hotel, tapi sekarang tidak lagi…terpaksalah guna pusat-pusat latihan dan permis JAKIM seperti Masjid Negara, Putra, Tuanku Mizan, ILIM, Darul Quran…tidak ketinggalan…Pusat Pemantapan Akidah. ILIM yang menjadi tumpuan utama program-program JAKIM pun dah tak mampu menampung kebanjiran program yang sentiasa padat. Minggu lepas saya dihubungi oleh seorang Ustazah ILIM dan kami berbincang mengenai 2 program TOT untuk Diploma Pengurusan Islam yang akan dilaksanakan di PPA. Bukan DPI tu yang buat di PPA tetapi TOT.

Kami amat mengutamakan program-program anjuran Bahagian-Bahagian di JAKIM…mahu tidak mahu kami tetap akan memberi tempat kepada mereka yang sepatutnya.

Program kami sendiri tetap kami laksanakan mengikut perancangan, memandangkan peruntukan yang dipotong, kami mensyorkan kepada agensi yang berminat agar perbelanjaan dibuat separuh-separuh…sama-sama tampung menampung, kalau kami keluar bajet makan, agensi yang bekerjasama dengan kami ‘cover’ untuk bayaran penceramah dan fasi. Setakat ni hasilnya positif…sekarang bukan macam dulu PPA boleh tanggung semua.

Rupa-rupanya kekangan ekonomi ini banyak juga hikmahnya apabila beberapa agensi menunjukkan perkembangan yang amat positif…maknanya bukan agensi tak boleh cari duit untuk tampung perbelanjaan tapi mungkin dah terbiasa dengan kata-kata “”kalau program kat PPA semua PPA tanggung kan””… Itu ayat keramat yang selalu saya dengar ketika saya mula menjalankan tugas di PPA 2006 yang lalu. Sebenarnya mereka bukan takde duit tapi tak cari duit…mana nak dapat ye…kalau tak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya ye tak?

Untuk 2010…banyak pengisian program kami akan isi sendiri…maknanya A-Z kami yang akan kendalikan…Cuma mungkin untuk 1 slot sahaja yang belum dapat kepastian setakat mana keyakinan dan ketinggian kudrat kami untuk mengemudikannya…’SAHABAT AKIDAH’…itu nama team kami…mudah-mudahan akan menghasilkan satu kejayaan InsyaAllah. Inilah antara idaman, cita-cita dan impian saya yang tersemat sejak 2006 sebenarnya untuk melihat gabungan kekuatan lahir dari PPA sendiri. RABBI YASSIR WA LA TU’ASSIR YA KARIM.

Kalau tak berapa larat nanti, InsyaAllah sahabat-sahabat JAKIM di Jabatan Penjara dan BAKA Negeri Sembilan akan kami minta bantuan mana yang patut, dan kalau kedudukan ekonomi agak mengizinkan sesekali boleh panggil juga team consultant yang amat banyak membantu perlaksanaan program PPA tahun 2009 yang lalu.


0 ulasan: