Sabtu, 27 Februari 2010

KHAMIS : MUSAFIR 3 : EPISOD 2 : KUALA LUMPUR)

Sahabat saya yang namanya sekarang Mohd Syahid (dulu namanya Lister)…Alhamdulillah ALLAH buka pintu hatinya untuk menjadi seorang Muslim, menjemput saya untuk menyampaikan ceramah kepada pelajar di kolejnya. Ini adalah kali ke 2 saya ke Kolej Teknologi Makmal Perubatan, Institut Penyelidikan Perubatan, kali pertama pada tahun lepas. Dari Shah Alam, saya terus ke Kuala Lumpur, Alhamdulillah sampai pada jam 7.30 malam dan selepas selesai solat Maghrib berjamaah, ceramah pun dimulakan berkisar tentang peristiwa Maulidur Rasul.

 
Alhamdulillah, program berjalan lancar dan para peserta pun nampak memberi perhatian yang baik. Sesungguhnya lipatan sejarah agung ini membuka seribu macam falsafah dalam memberi kesedaran kepada masyarakat Islam bagi menghayati syakhsiah diri Baginda secara keseluruhannya yang sepatutnya dijadikan ikutan. Alhamdulillah ceramah kali ini walaupun diadakan di surau, buat kali pertamanya saya menggunakan laptop dan speaker yang saya bawa sendiri, manakala OHP disediakan sendiri oleh KTMP. Ada beberapa isi ceramah yang rasanya perlu disampaikan dengan bantuan dan sokongan alatan multimedia bagi mewujudkan suasana yang lebih interaktif dan memberi kesan kepada pendengar.

Jam 9.30 ceramah pun berakhir, terus kami solat Isyak dan menikmati jamuan yang disediakan. Lebih kurang jam 10.20, selepas selesai makan sambil berbual-bual bersama Syahid dan En. Salleh (Pengarah KTMP (orang Tampin- terima kasih kerana jemputan dan sudi datang mendengar ceramah saya), saya mohon untuk beredar pulang…malam ni jugak saya mesti balik ke Lonek. Alhamdulillah, malam saya balik jalan tak jam, walaupun esoknya cuti umum Maulidur Rasul…risau juga kalau jalan ke arah selatan sesak, entah pukul berapa boleh sampai rumah. Boleh tahan saya speed laju, sampai rumah pukul 12.10…maknanya masa yang saya ambil untuk perjalanan sejauh 150 km dari Kuala Lumpur ke Batu Kikir ialah 1 jam 50 minit. Alhamdulillah saya sampai rumah dalam keadaan yang amat selesa.




 
 Bersama En Salleh, Pengarah Kolej Teknologi Makmal Perubatan, Institut Penyelidikan Perubatan, Kuala Lumpur.

0 ulasan: