Jumaat, 26 Februari 2010

SELASA : 23 FEB : MUSAFIR 1 : LEMBAGA KOKO MALAYSIA, BANGI

Sepanjang minggu terakhir bulan Februari 2010, saya rasa amat sibuk sekali, penat pun ada, ke sana ke sini, program di pejabat, masalah kesihatan abah, jemputan ceramah, mesyuarat, sukan sekolah Wafi…itu di antaranya, bukan saya mengeluh kepenatan, cuma perjalanan untuk 1 aktiviti sahaja memakan jarak yang bukan singkat…kalau ikut perbahasan dalam ilmu fiqh ‘lebih 2 marhalah’…Selasa 23 Feb saya laksanakan solat jamak qasar, Rabu pun sama, malah Khamis pun sama. Maknanya untuk 3 hari tersebut saya musafir dari (1) Lonek - Bangi - Seremban - Jelebu - Lonek, (2) Lonek - Putrajaya - Lonek, (3) Lonek - Shah Alam - Kuala Lumpur - Lonek. Untuk 3 hari tersebut, ulang alik ulang alik, perjalanan keseluruhan saya sejauh 764 km. Bukan masalah sangat jarak tu…cuma MUSAFIR 1 dari rumah balik ke rumah semula, MUSAFIR 2 begitu, MUSAFIR 3 pun begitu juga.

Lembaga Koko Malaysia di Bangi memohon kepada JAKIM untuk menghantar penceramah sempena Maulidur Rasul dan saya dihubungi oleh Ustazah Haslinda untuk memenuhi slot tersebut. Pagi Selasa saya bertolak dari rumah ke Bangi dalam keadaan masa tu abah masih dalam situasi ‘penyakit misteri’, Insyaallah tak ada apa-apa tu cuma ‘misteri’ sikit la.

Tajuk yang diberi kepada saya ialah KEPIMPINAN DAN PENTADBIRAN RASULULLAH S.A.W. Memang saya dah stanby isi yang memang menyentuh tajuk berkenaan, namun faham-faham ajelah, bila nak dihuraikan tentang diri Rasulullah memang terlalu banyak yang boleh diperbincangkan. Sedang jangka hayat Baginda selama 63 tahun itu, manakan mungkin untuk diringkaskan kepada 2 jam sahaja. Dalam slide tu ada saya masukkan bagaimana pendekatan pentadbiran Rasulullah melantik ‘na’ibin’ atau ‘nuwwab’ (pengganti Nabi di Madinah jika Baginda keluar) yang mungkin boleh kita samakan dengan Pemangkuan sekarang. Baginda juga melantik ‘rusul’ atau duta ke negara-negara sekitar Madinah, melantik qadhi, imam, ketua hakim, membentuk Piagam Madinah, mendirikan masjid dan beberapa aspek pentadbiran yang lain, namun tidak sempat saya utarakan untuk tempoh 2 jam itu.

Saya juga ada masukkan kepimpinan Rasulullah sebagai ketua negara, ketua keluarga, tokoh pendidik terulung, pun tidak sempat saya bicarakan, namun dalam penerangan yang saya sampaikan, saya kaitkan juga dengan kepimpinan Rasulullah S.A.W walaupun tidak secara direct.

Hasilnya, dalam borang penilaian, ada yang memberi komen, isi ceramah tidak begitu menjurus kepada tajuk yang diberikan, namun banyak yang memberi komen yang baik, dan saya sendiri mengakui isi yang agak tersasar dari tajuk, namun ruang lingkup ceramah masih terfokus kepada diri Rasulullah S.A.W, kehebatan akhlak, ketajaman akal fikiran dan kebijaksanaan kepimpinan yang melayakkan Baginda diiktiraf sebagai tokoh yang sangat hebat serta tiada tandingan.

Terima kasih kepada semua warga Lembaga Koko Malaysia Bangi atas sambutan yang baik…tak sangka pulak dalam ramai-ramai tu ada seorang yang katanya macam mengenali dan pernah berjuma saya…rupa-rupanya adik ipar kepada kawan saya masa sekolah rendah dan menengah, kebetulan isterinya adalah junior saya 2 tahun semasa di sekolah dulu. Selepas selesai makan tengahari, terus saya hubungi kawan lama saya tu yang tak pernah kami jumpa selepas tamat tingkatan 3 tahun 1988…bayangkan dah 22 tahun…teringin sangat nak jumpa kawan-kawan lama masa sekolah rendah dan menengah.

Dari Bangi saya singgah ke Hospital Tuanku Jaafar Seremban untuk ambik cek bayaran fasilitator pengendalian kursus untuk kakitangan Jabatan Diatetik dan Sajian Makanan tahun lepas, kemudian sahabat saya Ustazah Azlina bawa saya melawat Iwan (anak abang Aziz) yang ditahan wad suspect appendix…walaupun bukan masa melawat, tapi sebab Azlina yang bawa…no problem…cable besar tu.

Dari hospital, saya terus ke PPA…kena ambil tahu juga keadaan SAHABAT AKIDAH yang sedang mengendalikan kursus untuk pelajar SMK Tunku Sulong, Kedah Darul Aman. Habis slot Riadhah Berkonsep saya terus balik ke Lonek. Jumlah jarak hari ini 241 km.

 



 

0 ulasan: