Sabtu, 5 September 2009

IHYA' RAMADHAN 2

Alhamdulillah...kami di PPA tetap meneruskan program yang dirancang untuk bulan Ramadhan kali ini. Sebanyak 3 program dirancang untuk dilaksanakan dan Alhamdulillah setakat ini telah berjaya disempurnakan 2 daripadanya. Ihya' Ramadhan 1 telah diadakan pada 25-27 Ogos 2009 untuk pelajar SMK Seri Jempol dan SMK Batu Kikir. Syukran buat Cikgu Asri dan Us. Danial atas bantuan dalam pengendalian program tersebut..tapi sayang...gambar-gambar sekitar program tidak dapat dikongsi bersama pembaca sekalian...ada masalah teknikal sikit.


Ihya' Ramadhan 2 pula dikendalikan untuk golongan sasar yang lebih mencabar...mereka yang pernah masuk Pusat Serenti...tentu anda tahu siapa golongan yang dimaksudkan.




Ya..mereka ialah bekas penagih yang tersalah memilih jalan sehingga menyebabkan mereka jadi begitu. Ini bukanlah kali pertama kami menerima golongan seumpama ini, malah setiap tahun pasti golongan seumpama ini masuk ke tempat kami untuk diberi kursus. Sebelum ini mereka yang terlibat sebagai peserta kursus ialah Pelatih Pra Bebas yang bakal dibebaskan. Hubungan yang baik di antara kami dengan AADK membolehkan kursus diadakan untuk mereka. Sepanjang 3 tahun saya di PPA, antara Pelatih Pra Bebas yang datang berkursus di PPA termasuklah dari Pusat Serenti Dengkil, Pusat Serenti Tampin dan Pusat Serenti Jelebu. Pernah sekali dulu penagih yang masih dalam pengawasan AADK Jempol seramai hampir 40 orang datang berkursus di PPA.

Adakah mampu untuk mengubah pemikiran dan sikap mereka dalam masa 3 hari sedang hidup mereka sebelum ini bergelumang dengan najis dadah untuk tempoh yang sangat lama. Sedang Nabi S.A.W berdakwah 23 tahun untuk mengislamkan penduduk Makkah dan Madinah tetapi kita sendiri pun tahu sejarah hatta kaum kerabat Baginda sendiri ada yang tidak memeluk Islam.

Dalam ucapan penangguhan program saya menekankan kepada mereka bahawa kekuatan iman dan keikhlasan dalam hati sangat penting bagi kelangsungan hidup yang bebas tanpa dadah. Semoga semua peserta seramai 30 orang itu yang datang dari seluruh pelusuk Negeri Sembilan yang telah dikumpulkan oleh pihak AADK Negeri ini diberi petunjuk dan pedoman serta kekuatan untuk mengharungi bahtera hidup yang lebih mencabar...kerana nak berubah jadi baik ni terlalu banyak dugaan dan cabarannya.

Jutaan terima kasih buat Us. Azizul Asri, Us. Subhi dan Us. Ramadhan yang tidak serik-serik berkampung di medan halaman kami membantu dalam pengendalian program tersebut.

Atas faktor keselamatan dan kerahsiaan, gambar peserta program tidak dapat saya tunjukkan sepenuhnya. Bak kata pegawai AADK..."tak boleh ustaz...tayangkan dan tunjukkan gambar di kek mano-mano...ini arahan..." jadi ese pun ikut dan patuh yo lah.



Peserta sedang mengikuti salah satu slot yang disediakan.
Salam Perpisahan yang diadakan selepas tamat Majlis Penangguhan Kursus.





0 ulasan: