Rabu, 30 September 2009

1-10 SYAWAL 1430 H

Alhamdulillah...hari ini 11 Syawal 1430...bermaksud suku pertama Syawal telah berlalu...sekadar catatan untuk disimpan dalam memori kehidupan...bayangkan kalau blog ini masih utuh berdiri untuk tempoh 10 tahun akan datang dan boleh jadi masa dah jadi datuk/dato' nanti (moga Allah panjangkan usia hamba)...blog masih menjadi wadah penyimpan dan penyampai maklumat...pasti saat dan detik itu kita terimbau-imbau apa yang pernah kita lalui sepanjang kehidupan kita. Ingat iklan “burung apa?? burung murai...burung apa?? burung murai"...??? Zaman tu mana ada blog...mana ada IT...tak terpikir dek orang nak jadi dan lahir makhluk bernama blog ni...maka inisiatif si ibu mencoretkan kenangan terindah itu dalam sebuah catatan...lantas mampu membangkit nostalgia indah...kasih sayang seorang ayah...anak...dan ARWAH IBUNYA

1. Alhamdulillah...hari ini hari terakhir hamba menjalani ibadah puasa sunat 6 Syawal...esok raye...betullah hari raya ini ibarat satu kemenangan...kalau tak kuat semangat, mana ada orang rajin-rajin nak puasa sunat ni...sebulan Ramadhan cukuplah...tapi itulah harga dan nilai tambah yang Allah nak kurniakan kepada kita hambaNya.

2. 1 Syawal..satu-satunya adik beradik arwah nenek yang masih ada menghembuskan nafasnya di pagi penuh kemuliaan itu. Al-Fatihah untuk uwan acik yang menjangkau usia kehidupan selama 74 tahun. Bayangkan nenek se tua itu masih gagah melangkahkan kaki ke masjid menghidupkan malam tarawih dalam keadaan duduk berseorangan diri...malu kita orang muda banyak alasan...penat balik kerja la...anak buat ragam la...itu...ini...dan sebagainya.

3. Tradisi sejak beberapa tahun lampau...bacaan khutbah di surau Kampung Paya Padang Lalang...guna teks khutbah JAKIM.

4. Surau tersebut terletak di dalam kawasan tanah perkuburan...kata emak "anak beranak omak waghih kito bolah omak sumo mati sok tanam kek situ".Di situlah kubur uwan (omak pado omak : Kiah bt. Omar), atuk (abah pado omak : Abu Samah bin Bidin), Mak Arek (kakak pado omak : Zainab bt. Abu Samah)...sekadar menyebut beberapa nama yang akrab...arwah atuk tak pernah hamba jumpa..kata emak "atuk kau meninggal sobolum kau lahir laie..."Apakah nanti kalau hamba yang meninggal kubur hamba di situ juga???. Nostalgia bersama arwah nenek bagi hamba sebenarnya amat indah...tak perlu cerita di sini kot...cukup untuk diringkaskan, hamba lah yang lebih banyak kali tidur bersama uwan berbanding adik beradik hamba yang lain. Al-Fatihah buat arwah Kiah, Abu Samah dan Zainab...juga Umi Wafi.

5. 2 Syawal...alamak kono selemo la pulak...berlarutan sampai hari ke 6 Syawal...tu yang jadi tahun ni paling sikit pegi ziarah rumah saudara mara kaum kerabat. Hari ke 2 tu ke Rembau bawak Wafi jumpa Uwan Ghombau...mak, abah ikut sekali. Syawal 1429 yang lalu, tanggal 1 Syawal hamba sudah ke sana...banyak rumah sedara mara belah sana yang diziarahi...tapi tahun ni...tak dapat nak ulang Syawal Yang Lalu..

7. 7 Syawal...ke rumah Kak Zai Desa Permai (akak ipar)...ado oghang ngantar cincin untuk dak Suri. Hamba diminta oleh Abang Zul untuk stay sampai majlis habis...dio suruh baco doa..Alhamdulillah...ikatan kami sentiasa dan akan tetap utuh terjalin...walau terkadang rasanya tak semesra dulu...tapi bila dah lama tak jumpa tu...jadi macam akrab sangat. Kalau selalu jumpa tak banyak modal cerita...sekali sekali jumpa...macam-macam modal. Mereka tetap pakcik dan makcik Wafi.

8. On the way nak balik rumah...singgah Panchor rumah Kak Ngah...bagi duit raya untuk anak-anak dia...5 orang...yatim...kesian...kisah Kak Ngah hamba tak berapa tahu sangat...kebetulan jarang jadi topik perbincangan.

9. 9 Syawal...mula kerja semula.

10. Dah habis...

Selamat Hari Raya...Maaf Zahir Batin...Kullu Am Wa Antum Bi Khayr...Minal A'idin Wal Faizin.



0 ulasan: