Selasa, 13 April 2010

ALHAMDULILLAH…UMRAH DAN ZIARAH 2010 M / 1431H


Jutaan syukur dipanjatkan ke Hadrat Allah SWT, selawat dan salam buat Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W, ahli keluarga dan para sahabat Baginda seluruhnya.

Alhamdulillah 31 Mac 2010 bersamaan 15 Rabiul Akhir, jam 5.30 petang, saya dan rombongan selamat memasuki sempadan Malaysia – Singapura setelah melalui satu perjalanan yang panjang. Hari yang sama jam 11.00 malam kami selamat sampai di Stadium Tuanku Abdul Rahman, Paroi dan di situlah bermulanya musafir kami 15 Mac yang lalu.

 

Alhamdulillah, saya, Wafi, mak dan abah serta semua ahli rombongan selamat sampai dan semuanya sihat wal afiat. Kalau nak diceritakan semua pengalaman sepanjang umrah dan ziarah kali ini, memang amat banyak yang ingin diceritakan, namun sebagai perkongsian pengalaman, saya ketengahkan di sini beberapa kisah moga dapat memberi kebaikan bersama serta lonjakan semangat untuk pembaca memahat niat dan azam menjejak langkah yang sama.

Alhamdulillah, kali pertama ke Istanbul, saya cukup teruja dan teruji. Teruja sejurus selepas mendapat khabar promosi Umrah dan Ziarah kali ini yang bertemakan “KEMBARA TERAPI ILMU” yang akan dipimpin sendiri oleh kerabat saya juga, seorang motivator yang punyai consultant sendiri, malah berpengalaman membawa jemaah ke Tanah Suci. Namun akhirnya saya teruji apabila dia sendiri tidak dapat menyertai kami atas masalah pelepasan cuti. Dalam hati saya memang agak terkilan kerana memikirkan apakah “KEMBARA TERAPI ILMU” yang beliau promosikan akan dapat dijayakan semaksima mungkin oleh pengganti beliau.

Saya teruji lagi apabila sampainya kami di Istanbul, kami dibawa oleh pemandu pelancong wanita yang ala-ala mat salleh, yang mengakui keislamannya, namun kecewa apabila beliau mempersoalkan ‘kenapa tidak jamak sahaja semua solat 5 waktu tersebut???’… Dalam hati saya bermonolog “alangkah kuatnya kesan penjajahan minda Mustafa Kamal Atartuk”.

Kekecewaan itu terubat juga sedikit apabila berpeluang dibawa ke beberapa tempat menarik dan bersejarah peninggalan kegemilangan Empayar Othmaniah. Antara lokasi lawatan kami termasuklah Masjid dan makam Abu Ayyub al-Ansari, Masjid Sultan Sulaiman (under renovation tapi saya tak pergi sebab parking bas jauh dan Wafi pulak mengalami masalah kerana kesejukan yang amat sangat), Dataran dan Masjid Sultan Ahmad yang juga dikenali sebagai Masjid Biru, bersetentang dengannya Aya Sofia yang asalnya gereja dan dijadikan masjid kemudiannya oleh Sultan Muhammad al-Fatih, Muzium Topkapi, Grand Bazar, dan menaiki bot mengharungi Selat Bhosporus.

Kami juga dibawa ke Bursa, bandar ke 5 terbesar di Turki yang jaraknya hampir 300 km dari Istanbul. Bandar ini adalah pusat pemerintahan kerajaan Othmaniah sebelum berpindah ke Istanbul yang juga merupakan kawasan yang menghasilkan sutera terbesar di dunia, terdapat salji dan kemudahan untuk sukan jet ski. Insyaallah saya akan susulkan cerita yang agak detail juga mengenai Istanbul dalam blog ini di masa yang akan datang.

4 hari di Istanbul, kami meneruskan perjalanan ke bumi hijrah al-rasul, perjalanan menaiki kapal terbang memakan masa 3 jam setengah. Alhamdulillah jarak hotel dengan Masjid Nabawi tak berapa jauh dalam 150 meter sahaja, kami sampai hampir nak masuk waktu subuh dan sempat juga bawa barang naik ke hotel dan bersiap-siap untuk solat subuh, sebab dah lewat, saya tertinggal 1 rakaat dan solat di luar masjid sahaja. Lepas solat terus balik ke hotel untuk uruskan beg dan pakaian.

Jam 9.00 pagi, seperti yang dijadualkan, kami ziarah Rasulullah S.A.W dan dua sahabat agung Saidina Abu Bakar dan Umar al-Khattab…perkuburan Baqi’ tutup waktu tu. InsyaAllah kisah di Madinah juga akan dipanjangkan kemudian.

Selepas 3 hari di Madinah, kami teruskan perjalanan ke Makkah al-Mukarramah. Setelah bermiqat dan niat umrah di Bir Ali, kami teruskan perjalanan…kali ini saya diamanahkan untuk memimpin jemaah untuk melaungkan talbiah dan penerangan tentang perkara berkaitan umrah…dah kira macam mutawif pulak ni. Alhamdulillah sepanjang perjalanan tiada sebarang masalah yang kami hadapi. Jam 9.00 malam kami sampai dan laksanakan umrah pada jam 11.00 malam. Selesai umrah hampir jam 2.00 pagi, saya mak, abah dan Wafi ambik keputusan untuk tidak terus pulang ke hotel sebab jarak agak jauh juga, cari kedai makan, yang jumpa KFC…apa lagi selesaikan la apa yang patut. Masuk je Masjidil Haram terus niat iktikaf dan Wafi terus tido kerana kepenatan, saya pun boleh tahan letih sebab banyak kali dukung Wafi terutama masa saie.

Kami di bumi kelahiran Nabi selama 9 hari dan pada 30 Mac berangkat balik untuk transit sehari di Istanbul. Dari Istanbul, kami ke Singapura dan terus ke Seremban menaiki bas yang telah disediakan oleh pihak travel.

Catatan ini hanya imbasan secara keseluruhan sepanjang “KEMBARA TERAPI ILMU” yang insyaAllah akan saya bahagikan kisah dan pengalaman tersebut secara berasingan. Bersama ini juga saya attach beberapa foto menarik sepanjang perjalanan 17 hari tersebut.

Di perkarangan Stadium Paroi sementara menunggu bas ke Singapura.

Di hadapan Masjid Abu Ayyub al-Ansari, Istanbul, Turki.

Di perkarangan maqam Abu Ayyub

Maqam Abu Ayyub al-Ansari.

Fenomena di dalam Masjid Biru (Masjid Sultan Ahmad) antara masjid tercantik di dunia.

Berlatar belakang Aya Sophia yang asalnya gereja, dijadikan masjid oleh Sultan Muhammad al-Fateh selepas pembukaan kota Istanbul

Berlatar belakang Masjid Biru (Masjid Sultan Ahmad).

Wakaf di dalam kawasan Muzium Topkapi.

Kawasan salji di Bursa, di satu puncak bukit, untuk sampai ke sana, perlu menaikki cable car selama 30 minit





Nostalgia Masjid Nabawi

Masjid Quba'.

Jabal rumah (pemanah) di Medan Uhud.

Berlatar belakang Jabal Thur, persinggahan Nabi sebelum meneruskan hijrah ke Madinah al-Munawwarah.

Bukit Safa yang kini berpagar, gambar ini dari luar kawasan Saie.

Dalam Masjid Nabawi
Berlatar belakang rumah kelahiran Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W.

Mihrab di kawasan Raudhah

Mimbar di dalam Raudhah.

Ladang unta berhampiran Hudaibiyah.

Masa saie', Wafi tak larat, naik kerusi roda.

Wafi, atuk dan neneknya di luar Masjidil Haram.

Berlatar belakang Masjidil Haram yang terletaknya Babus Salam yang kini ditutup bagi tujuan renovation masjid, berhampiran Jabal Qubais.














;

0 ulasan: