Khamis, 7 Januari 2010

KENANGAN 2009

1. Tanggung kerja sebagai Penguasa PPA…bukan kerja mudah…seawal Feb 2009 tanggungjawab itu dipikul…mana taknya bukan mudah…duit perbelanjaan mengurus PPA sebanyak 1.5 juta nak dihabiskan dalam setahun ni...poning kepalo den…awal-awal tu memang satu detik yang sangat mencabar sampai berat badan pun turun hampir 3 kg…namun Alhamdulillah ramai yang membantu…terima kasih semua rakan sepejabat.

2. Kesan dari menanggung kerja tu…dapat la sedikit pengalaman bagaimana untuk mentadbir diri dan mengurus manusia…walaupun sering aku titipkan dalam diri bahawa aku bukan boss yang sebenar…aku hanya menjalankan tugas boss sementara menunggu boss yang hakiki datang…tapi takkan aku nak buat perangai macam orang yang bukan boss…kene ada la sikit talent sebagai boss tu ye…walaupun ada yang mungkin masih belum dapat terima ke’boss’an aku tu…risau juga kot-kot ada yang bossan dengan aku…manalah tau…

3. Masih kesan dari menanggung kerja…Penguasa PPA ahli dalam Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan JAKIM…ini pun satu tugas yang sangat mencabar, namun aku cuba berfikiran positif bahawa itu semua dugaan yang mematangkan diri dan kerjaya. Pokok pangkalnya semuanya memerlukan persiapan dan persediaan. Mesyuarat bersama Dato’ KP selalunya mendebarkan juga…silap jawab atau jawab main ikut sedap mulut apa yang terlintas pun bahaya juga.

4. Tahun 2009 banyak tempat yang sebelum ni aku tak pernah pergi atau dah lama tak pergi…tapi tahun 2009 yang lalu aku selamat pergi dan selamat balik…samada untuk mesyuarat ataupun menerima jemputan ceramah :
a. Pulau Langkawi
b. Sabah (Kota Kinabalu, Kundasang, kaki Gunung Kinabalu…kakinya aje hehe)
c. Sarawak (Kuching 2 x)
d. Perak (Tanjung Rambutan)
e. Selangor (Kuala Kubu Baru : Darul Quran)
f. Pahang (Cerating)
g. Kelantan (Kota Bharu 2 x)
h. Terengganu (Kuala Terengganu)
i. Melaka (Ayer Keroh dan Bandar Melaka)

Terima kasih sahabat-sahabat di Bahagian Dakwah yang banyak bagi peluang berkongsi sedikit ilmu dengan masyarakat. Sambil menyampaikan, dapat juga lakukan amalan ziarah seperti yang disebut orang bijak pandai ‘jauh perjalanan luas pemandangan dan pengalaman’.

5. Alhamdulillah buku sulung berjaya diterbitkan. “Akhlak Mulia Penyumbang Utama Pembentukan Modal Insan Cemerlang dan Gemilang” iaitu himpunan 30 artikel umum yang pernah tersiar di pelbagai media cetak. Sebagai projek perintis, aku guna modal sendiri untuk urusan percetakan dan pemasaran pun sendirian berhad…Alhamdulillah hasilnya memuaskan. Buku yang dicetak 1000 buah sekitar Jun habis dijual Jan 2010.

6. Kalau nak diikutkan memang banyak kenangan-kenangan yang lain tapi rasanya ini yang paling dominan dan mewarnai hidupku untuk tahun 2009…sesungguhnya apa yang dilalui itu membuka ruang dan skop baru untuk kelangsungan perjuangan 2010 DENGAN AZAM :

i. MENJADI PEKERJA YANG LEBIH BAIK
ii. TERUSKAN UNTUK MENULIS BUKU YANG SETERUSNYA…INSYAALLAH 2 BUKU BAKAL TERBIT (sebenarnya aku punya cita-cita untuk buat skrip drama dan menulis cerpen atau novel)
III. SASARAN UNTUK TERJEMAH MANA-MANA KITAB DARI BAHASA ARAB KE BAHASA MELAYU
IV. MAKKAH…MADINAH…ISTANBUL…CAMERON HIGHLANDS
v. SAMBUNG PENGAJIAN KE PERINGKAT YANG LEBIH TINGGI

AMIN YA RABBAL ALAMIN


Di Pusat Latihan Islam Kundasang, berlatarbelakang Gunung Tertinggi Asia Tenggara.


Program Dakwah Bil Hal, Kuching Sarawak.



JAKIM Cawangan Sarawak.


Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching.


Rakan-Rakan sepejabat Pusat Pemantapan Akidah..dari kiri Afif, Zulkarinin, Hafizam, Najib, Kamel, Azlim, Abe Aziz, Faizal, Nina, Kak Zainah, Fatimah.

0 ulasan: