Isnin, 19 Julai 2010

PPA + BAKA PDRM



Alhamdulillah…Syukur Pada Yang Esa atas segala nikmat pemberianNya. Lama betul blog ni tidak di’update’. Bila dah lama tak menulis ni, rasa macam mati idea pulak apa yang nak dikisahkan dalam entry ni. Nak cerita pasal program PPA yang dikendalikan oleh Sahabat Akidah memang banyak dan berturut-turut setiap minggu…tak tahu pulak yang mana satu nak dipaparkan di sini. Nak cerita pasal Retreat Imam-Imam JAWI memang nampak menarik, tetapi program tu macam dah lama je berlangsung…macam dah tak berapa panas hehe…Lagipun gambar saya bersama peserta pun tak berapa ada sangat…menambah faktor untuk tidak memuatkan cerita berkaitan dengannya. Gambar-gambar Pak Imam tu memang la banyak…tapi ye la…program tu pun dah lama…so cari kisah-kisah yang baru berlaku lah ye.

Pada 29 Jun – 1 Julai, kami di PPA dikunjungi peserta jauh dan dekat, maksud saya jauh tu…nun datangnya dari Kuala Muda, Kedah…malam 28 Jun depa dah sampai dengan 1 bas…yang dekat tu orang-orang sini je…waris-waris nogori walaupun tak semua waghih-waghih den…ado yo asal dari luar tapi kojo kek N9. Peserta yang saya maksudkan ialah kakitangan PDRM yang bertugas di IPD Kuala Muda dan IPD di semua daerah di Negeri Sembilan serta kakitangan IPK Seremban. Ada yang muda, dan ada yang dah beruban…menandakan kematangan usia mereka…ada yang bujang dan ada yang dah bercucu pun.

Alhamdulillah perjalanan kursus lancar tanpa sebarang masalah, walaupun awal-awal agak suspen juga sebab sebahagian peserta lebih berusia dari kami Sahabat Akidah. Bak kata Along…”kan polis-polis ni muka serius je…susah nak senyum,,,kita pulak buat pengisian ada yang happy-happy sikit….nak ke mereka ni senyum dan bagi respon yang baik bila kita kendalikan slot nanti?”. Namun Alhamdulillah…abang-abang dan kakak-kakak polis ni amat sporting…mula-mula je kami cuak…lama-lama ok je.

Sahabat lama saya, Ustaz Fazrul Fahmi dan team fasi dari Total Success Resources telah mengendalikan CASIC dalam Surah al-Fatihah selama sehari suntuk memberi pengisian kepada peserta bagaimana bentuk komunikasi antara manusia dengan Allah, dalam 7 ayat surah berkenaan. CASIC yang mewakili Connect, Acknowledge, Serve, Inquire dan Choice sebenarnya jika dihayati mampu menyelesaikan pelbagai permasalahan manusia jika manusia terus berhubung, mengiktiraf, berkhidmat, memohon dan memilih Allah dan jalanNya sebagai pedoman dalam kehidupan. Terima kasih Us Fazrul dan team.

Majlis Penangguhan telah disempurnakan dengan jayanya oleh Timbalan Ketua Polis Negeri Sembilan, SAC Dato; Abdul Manan bin Mhd Hasan yang mewakili Ketua Polis Negeri Sembilan. Hadir bersama dalam majlis ini ialah DSP Shamsiah bt. Yusoff (Ketua BAKA IPK Negeri Sembilan, DSP Stapa bin Yusof, Ketua Polis Daerah Jelebu. Manakala saya duduk atas pentas utama tu mewakili Penguasa yang terpaksa balik kecemasan ke Pulau Pinang. Bukan senang nak dapat peluang duk sebelah Dato’ Timbalan Ketua Polis ni…kalau Dato’ Ketua Polis yang datang lagi aku teruja hehe…

Sesekali ikut protokol PDRM ni bikin suspen jugak la…tapi itulah disiplin…walau ada yang mempertikaikannya…anggaplah itu satu proses pendisiplinan diri…bukan sekadar pada isinya…tetapi penghayatannya.

Terima kasih sahabat-sahabat kami kader JAKIM di IPD Kuala Muda dan IPK Negeri Sembilan yang memberikan kerjasama yang amat baik sepanjang kursus berjalan.

Buat peserta-peserta yang ada membaca tulisan ini…saya mewakili semua Sahabat Akidah merasa amat senang bersama kalian sepanjang 3 hari 2 malam itu. Wassalam.
 

0 ulasan: