Khamis, 26 November 2009

2 KISAH BERBEZA…LAIN MASA…LAIN SUASANA

Alhamdulillah…sebetulnya banyak kerja kat ofis ni…ingatkan dah hujung tahun ni makin kurang keje…rupa-rupanya banyak jugak ye…plan nak cuti pun blum dapat nak ambil lagi ni…pening kepala pun ada…serabut pun ada…harap kawan-kawan di pejabat dapat kita saling faham memahami tentang tanggungjawab dan kerja masing-masing.

Kalau dah dibuat pengagihan kerja harap dapat dilaksanakan dengan sempurna dan kalau kerja yang rutin pun harap dapat dilakukan dengan baik. Mana mampu setiap orang nak fikir banyak-banyak kerja yang sepatutnya orang lain buat…itu perkongsian yang tidak pintar namanya. Perkongsian pintar itu ialah setiap orang ada kemahiran dan tanggungjawab yang diletakkan di bahunya, laksanakan dengan baik dengan tidak membebankan orang lain. Tidak salah bertanya tetapi seelok-eloknya apabila bertanya, kemukakan sekali dengan cadangan yang bernas…tidak la orang lain tu kena turut sama fikir sampai pening-pening. Kalau dah namanya Penyelaras atau Urusetia Kursus…atau Ketua Unit…buat elok-elok dan sempurna…kalau ada masalah boleh bincang. Begitu juga kalau kita jaga Bahagian Pentadbiran pun, buat bidang tugas yang dah memang tugas kita…kalau ada masalah pun boleh bincang…tidak semua masalah tidak boleh diselesaikan…tetapi biarlah kalau kita bertanya, kita pun ada dah simpan dalam kepala kita cadangan dan pandangan…yang jadi sakit kepala kalau main cadang dan tanya tapi orang lain pulak yang kene fikir jalan penyelesaiannya.


Ok…tukar cerita lain…6 November 2009 lalu, Timbalan Ketua Pengarah (Operasi) JAKIM, Tuan Haji Othman Mustapha datang berkunjung ke tempat kami. Kali ni kami buat jemputan dan perjumpaan rasmi yang sebetulnya TKPO datang untuk merasmikan majlis penutup Kursus Asas Perkhidmatan Hal Ehwal Islam di tempat kami. Alang-alang beliau datang, kami minta beliau datang lebih awal supaya dapat buat perjumpaan bersama semua kakitangan. Alhamdulillah…walaupun beliau sampai terlewat dari masa yang sepatutnya, kami tetap setia menunggu.

Majlis dimulakan dengan bacaan al-Quran bersama-sama dengan TKPO sendiri mengetuai bacaan dan diikuti oleh semua yang lain. Diteruskan dengan taaruf, ucapan aluan saya sebagai tuan rumah…alang-alang dah datang ni…kami sebut la apa-apa keperluan kami yang perlu untuk memastikan segala prasarana di PPA ini semakin baik dan sempurna.

Tiba masa ucapan TKPO, kami dengar, hayati dan selami dengan penghayatan yang cukup mendalam. TKPO memang tidak asing dengan PPA kerana sewaktu beliau menjadi Pengarah Bahagian Dakwah, beliau memang banyak mengambil berat mengenai PPA samada dari sudut program mahupun pembangunan.

Semoga kedatangan beliau menambah semangat dalam diri semua warga PPA untuk lebih komited dalam melaksanakan tanggungjawab dan tugas untuk kebaikan agama, ummah dan negara.





0 ulasan: